Peneři na videu

Vydavatelský a distribuční komplex BiggBoss, prezentující jakýsi „Gesamstkunstwerk“ českého hiphopu, vydává na DVD Videodrome klipy, které vznikly ke skladbám Penerů Strýčka Homeboye i k sólovým počinům raperů Vladimira 518 a Oriona.

Minimálně od časů Repertoáru se PSH nedá upřít jedna věc. Tou je stylová dotaženost. Bez ohledu na to, jestli jejich tvorbu hodnotíme kladně či záporně, vždy produkovali díla nesmírně konzistentní, ať už se jednalo o „vyměklý“ Repertoár anebo tvrdě elektronický „Rap´n Roll“. Jenom letmý pohled na klipy Videodrome ukazuje, že dotaženost platí i pro jejich vizuální doprovod.

Už první videoklip Jižák (v režii Sifona z WWW) je nesmírně stylový. Ne snad nákladný, ale výrazně stylizovaný a vlastně ze všech nejvíce umělecký, experimentální. Potom již přicházejí na řadu videa z dílny Michala „Romea“ Dvořáka, který do nich přinesl pouliční atmosféru, příznačnou pro raný český hiphop. Exemplárním příkladem je klasická Praha.

Tak jako hudba PSH směřovala ke stále větší stylizaci, tak se i videoklipy posunovaly od pouliční poetiky ke stále výstřednějším dílům, jejichž vyvrcholením je groteskní popkulturní hříčka HPTN a parodie na AZ Kviz Vim já? v režii Okiho. Oki na hiphopu sleduje především jeho práci s prefabrikátem, ať už na rovině hudebních samplů anebo intertextovosti v rapu. Tento re-use pak přenáší do vizuální roviny a dává tak vzniknout barevnému mišmaši nejrůznějších znaků a symbolů, které konverzují s hiphopovými texty.

Tvorba Braňo Vince (Parket), Jana „Scarfa“ Zajíčka (Rok PSH), Pavla Raeva (Smíchov, Újezd, Co bude, až nebude rap) a překvapivě kvalitního debutanta na poli videa, DJ Wiche (Můj rap, můj svět), se pohybuje někde mezi Dvořákovou pouliční, „real“ poetikou a Okiho vyhrocenou symbolistickou fantastikou.

Ačkoliv disk obsahuje většinu ze sólové i skupinové tvorby, trochu zamrzí absence některých klipů, na nichž se Peneři podíleli. Chybí především Hostelem či Saw ovlivněná spolupráce Vladimira a LA4: Gyzmo vs. X-Kmen, ale určitě by stálo za to mít i výborné Meleme, meleme kávu a Kung-fu Rap z Gorily (to už by ale bylo možná převladimirováno) anebo Luzra z Orikoule. Bonusem Videodrome je pak krátký dokument Tenkrát na východě, který ale fanouškům asi neřekne nic moc nového.

Až na tyto drobné nedostatky je ale Videodrome fascinujícím dokumentem o vývoji videoklipu v rámci hiphopové kultury, kterou nejvýrazněji reprezentují právě Peneři Strýčka Homeboye. I když v prostředí české populární hudby již vznikla řada kvalitních videoklipů, důrazem na korespondenci hudební a vizuální složky je Videodrome zcela unikátní.

PSH: Videodrome (Video Clips 1998-2011), BiggBoss, 2011-08-06

Tracklist:

PSH – Jižák (Režie – Ondřej “Sifon” Anděra)
PSH – Zatim díky (Režie – Michal “Romeo” Dvořák)
PSH – Praha (Režie – Michal “Romeo” Dvořák)
PSH – Rok PSH (Režie – Jan Zajíček)
PSH – Parket (Režie – Braňo Vince)
PSH – HPTN (Režie – Oki)
PSH – Vim já? (Režie – Oki)
PSH – Můj rap, můj svět (Režie – Dj Wich)
PSH – Co bude, až nebude rap (Režie – Pavel Raev)
Orion – Teritorium (Režie – Michal “Romeo” Dvořák)
Vladimir 518 feat. Kateřina Winterová – Du Dolu (Režie – Jiří Málek, Vladimir 518)
Vladimir 518 feat. Orion, Hugo Toxxx – Smíchov, Újezd (Režie – Pavel Raev)
Orion – Chci slyšet svý jméno (Režie – Risto Sokolovski)
Vladimir 518 feat. Lešek Semelka – Děti prázdnoty (Režie – Michal “Romeo” Dvořák)
+ dokument PSH – Tenkrát na východě (Režie Giulio De Blasio)