Sráči ve vlaku

 

7ZRN

hodnocení Lógru: 90 %

 

Básník, prozaik, dramatik a mystifikátor téměř cimrmanovského střihu Michal Šanda vydal u Petra Štengla novelu, která nejen svým názvem nese znaky divadelního scénáře a která dokonale zapadá do žánru tzv. coolness dramatu, ačkoli o drama v pravém slova smyslu nejde. Jmenuje se Autorské poznámky k divadelní grotesce Sráči (dále jen Sráči) a těmi sráči není nikdo jiný než my, vážení! My lidé! My lidé, kteří iritujeme ostatní lidi svou existencí, které irituje existence ostatních lidí, kteří si z aplikace „slovník“ vymazali slovo tolerance a kteří netouží po ničem jiném než po vlastním úspěchu, po tom, aby se všechno zlé dělo těm ostatním, a pokud se tak děje, máme z toho upřímnou radost. A to nemusíme být vůbec žádné zrůdy, ale třeba obyčejná máma od dětí nebo chlápek, co jede na dovolenou.

 

Michal Šanda se ve své poslední próze vrátil k osvědčenému motivu cesty. Zatímco v úspěšném dramatu Sorento z roku 2012 nechává cestovat starší manžele k moři, do Sorenta, přičemž se jim dějí poměrně dost bizarní věci, ve Sráčích nechává cestovat tři naprosto odlišné páry či skupinky lidí vlakem s různými motivacemi a za různými cíli. Bizarních událostí však ušetřeni nejsou. Na několika pár úvodních stranách jsou představeni na sebe štěkající Adéla Bašná a Mgr. Duras, kteří sice tvoří pár, ale ona klíče od společného bytu nemá. Postarší rodinka Oktábcových s dětmi, které stále skákají do louží. Čundráci Ingrid a Evald čekající na třetího do party Špagyho, který všem přinese bagety z bufetu. Během nástupu do vlaku se mezi skupinu vloudí ještě sprostě nadávající „babizna“ Chocová, ukecaný děda-hodinář Sovák a epizodně cyklista. Navzájem se naznají, ale průběžné situace je donutí k vzájemné konfrontaci.

 

Všechny řečené potkáváme na vlakovém nádraží. Prší. Postavy postupně nastoupí do vlaku, někdo vykopne z vagónu psa, který patří Chocové. První téma pro společné vyjádření je na světě. Přece, když se děje něco neobvyklého, i docela neznámí lidé mají potřebu názor sdílet. Postupně se všichni vrací ke svým interním záležitostem, ale kontakt proběhl. Do hry brzy vstoupí další postava – mladík poslouchající hudbu ve sluchátkách. A i když má sluchátka, řve muzika na celý vagón, což ne každý snáší. Stejně jako prošlé bagety z nádražního bufetu. A zápletka je na světě.

 

Dokonalým citem pro dialog Šanda okamžitě, aniž by se uchyloval ke křečovitým popisům a dovysvětlování, vytvoří v čtenáři plastický obrázek o všech postavách, o jejich životě, minulosti, o tom, jak uvažují. Někdy, když čtete jiné autory, máte pocit, že dialogy jejich postav přicházejí z jiného světa. I pár slov se někdy neskutečně vleče. U Šandy ne. Nezkoušel jsem to, ale podle mě je kniha dlouhá přesně na jednu běžnou cestu vlakem. S pocitem, že ve vedlejším kupé se odehrává přesně to, co čtete. A to nechcete. Přesvědčíte se o tom především v závěru knihy. Celkem normální setkání neznámých lidí ve vlaku se postupně promění v dost nepříjemný téměř thriller, jehož jediným poselstvím je poukázat na tenkou hranici mezi takzvaným lidstvím, se všemi jeho „jakože“ hodnotami jako humánností a civilizovaností, a zvířeckostí, v níž ohled na ostatní a empatie plní stejnou hodnotovou roli jako kus toaletního papíru.

 

Stěžejním v nové Šandově novele je vedle dialogu ad absurdum dovedená konfrontace cestujících s mladíkem se sluchátky. Události, které v závislosti na této situaci nastanou, si nezadají s nejextrémnějšími počiny na poli coolness dramatiky jako fotbalové grotesky Taťka střílí góly Jiřího Pokorného či Soumrak bodů Petra Kolečka. Nesmírným darem Michala Šandy je vykreslování skutečných bezejmenných typů pouze pomocí slov. Jeho Sráči tak vedle vysteroidovaného závěru, který by měl letargického čtenáře profackovat tak, že okamžitě zruší svoji In Kartu a zaplatí členský příspěvek mezi Anonymní altruisty, přináší nesmírnou zábavu při imaginaci jednotlivých postav.

 

Dominik Melichar

 

 

Michal Šanda: Autorské poznámky k divadelní grotesce Sráči

Nakladatelství Petr Štengl 2015, 83 stran

 

V Lógru toho najdete ale mnohem více. Tak neváhejte!

Koupit