Souboj e-book versus papírová kniha rozpoutal v posledních deseti letech stovky tisíc diskuzí nejen v pražské kavárně. Znamená e-book konec papíru? Otázka zdá se zodpovězena. Ne. Papír opět obhájil svou pozici. Gutenberg nadále v klidu spí. Proč si to myslíme? Hned ze dvou důvodů.
Podle zpráv PewResearchCenter, které zveřejňuje údaje o počtu prodaných technologických zařízení, výrazně klesá počet prodaných e-readerů, tedy zařízení na čtení e-booků. Smartphonů se prodává čím dál více, tablety rostou, ale e-readery výrazně klesají. Křivka prodejů padá doslova jak kámen ze skály. Bublina praskla. Omlouváme se kindlofilům.
Před několika týdny navíc obchodní řetězec Waterstones oznámil, že končí s prodejem Kindlů ve většině svých poboček. Proč? Obchody se netrhnou. Podle grafu prodejů papírových versus digitálních knih v Británii lze usuzovat proč. Lidé raději dávají peníze za hmotné knihy. Podíly prodejů hovoří vcelku jasně.
Samozřejmě můžete namítnout, že lidé čtou e-booky na jiných zařízeních, třeba na zmíněných tabletech, a že poměr prodejů je ovlivněn možností e-booky stahovat, třeba i nelegálně, z internetu. Určitě z části ano. Souboj se tím ale mění na čtení offline vs. online. Nejedná se o souboj technologií. A především to nic nemění na faktu, že e-reader nezabil papírovou knihu. Obě média spolu budou koexistovat. Kindle samozřejmě v příštích třech letech nezanikne. Ale e-ready jako takové svůj boj o výsluní prohrály. A jak to ve světě médií a technologií bývá, podobné prohlášení předpovídá brzký konec.
Amazon otevřel kamenné knihkupectví
Vše potvrzuje i čerstvá zpráva ze Seattlu. Jedna z největších internetových firem, zlovolný kapitalista Amazon, pověstný tím, že ovládl internetový obchod s knihami, otevírá kamenné knihkupectví. Bude prodávat papírové knihy. Za skvělé ceny.
Firmy jako Amazon málokdy dělají něco bez určité vize. Otevření kamenného knihkupectví proto neznamená, že by Jeffa Bezose, šéfa Amazonu, přestal bavit internet. Zkrátka tato firma sází na budoucnost papírové knihy a jejího offlinového prodeje. Ruku na srdce, kolikrát se Amazon z pohledu obchodování v posledních deseti letech mýlil?