Povedené ilustrace, knihařské zpracovaní a kvalitní text

Rozhovor s Marcelou Konárkovou, zakladatelkou malého a nezávislého nakladatelství POP – PAP, které se věnuje především hravým knihám pro děti a jejich rodiče.

 

Marcelo, řekněte nám příběh, díky kterému nakladatelství vzniklo.

 

POP – PAP má kořeny už na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, kde jsem studovala a vytvořila několik interaktivních autorských knih. Většina z nich vznikla pouze v jednom exempláři jako studentská práce, ale jedna měla to štěstí, že byla vydána v nakladatelství Meander. Jedná se o pop-up knihu, nebo by se dalo říct leporelo, Galerie aneb Arturovo dobrodružství, která tak nějak předznamenala vznik POP – PAP. Jezdila jsem totiž s knihou na autorská čtení a výtvarné workshopy po knihovnách a školách po celé republice.

 

Jak se kniha dětem líbila?

 

Zpětná vazba malých čtenářů mě naprosto ohromila. Byla jsem nabitá energií z jejich výtvarných projevů a nadšení, které mě vyburcovaly k tomu, že jsem se rozhodla podobné interaktivní knihy vydávat. V tu dobu – v roce 2015 – tu žádná podobná kniha nebyla, nepočítaje leporela v antikvariátech.

 

Čím vás leporelo a další dětské knížky zaujaly?

 

V dětské knize jsem objevila obrovský potenciál. Může malé čtenáře zapojit nejen do příběhu, ale do různých kreativních aktivit, na kterých se mohou podílet také jejich sourozenci i rodiče. Kniha se tak stává prostředkem pro společné tvůrčí chvíle s rodinou. Děti se dokáží lépe soustředit, nadchnout se, zapojí vlastní fantazii a rozvinou své haptické dovednosti. Kniha může obsahovat také edukativní rovinu, kterou však dítě vnímá nenuceně a hravě skrze dobrodružství. Nelze taky opomenout význam textu a čtení – tedy rozvíjení slovní zásoby. Vidím velký význam i v ilustracích, které dítě vnímá od útlého dětství a formují jeho výtvarné a estetické cítění. Knihy, které by toto všechno zahrnovaly, mi u nás chyběly.

 

Máte srovnání se zahraničním trhem?

 

Půl roku jsem byla v Polsku, půl roku v Itálii a všude na cestách, ať už po Evropě, nebo v Asii či Americe, jsem navštěvovala knihkupectví a viděla, že kniha může nabídnout ještě mnohem více, než co se dá sehnat na našem trhu. Bavíme se stále o roce 2015, dnes už je situace přeci jen o trochu jiná. A protože jsem tehdy měla čerstvě po škole, byla plná vizí a ideálů, nic nebránilo tomu založit nakladatelství. Všemu ještě napomohl fakt, že se do projektu zapojila taky jedna tiskárna, která jako téměř jediná u nás byla schopna tyto komplikované knihy vyrábět.

 

Je náročné vést malé grafické studio a nakladatelství?

 

Upřímně, ano. Cesta od prvotního nápadu až do chvíle, kdy čtenář drží knihu v ruce, je opravdu dlouhá. Je to především proto, že si vydáváme vlastní knihy, které vymýšlíme od prvotního konceptu, kdy se řeší námět, pak samotný text, vhodný styl ilustrace, knihařské provedení, které by podpořilo téma knihy – tedy různé výseky, pop-up efekty. Pak se kniha graficky připraví pro tisk, následuje výrobní proces, který často obsahuje velký podíl ruční práce. Ve chvíli, kdy nám knihu přivezou z tiskárny, zažíváme neskutečný pocit euforie a radosti. Tím vše ale teprve začíná. Musíme knihám pomoct, aby je viděli zákazníci a mohli si je případně pořídit do své knihovny… pokračování najdete v tištěném magazínu.

 

Rozhovor Kateřiny Kubové s Marcelou Konárkovou vyšel ve 34. čísle magazínu Lógr s tématem DESIGN. Objednat si jej můžete v našem e-shopu.